onsdag 2 juli 2008

Fejk bröd

Skrev ju häromdan att jag skulle baka dekorationsbröd, det gick bra och här kommer de.....

Här står degen på jäsning.....






...........å här kommer receptet till er Anette och Eva å kanske nån mer ;)

Dekorationsbröd/Skådebröd

deg 1:

2,5 dl ljummet vatten
25 gram jäst
4 dl vetemjöl
2 dl rågsikt

Blanda allt och låt stå över natten.....

deg 2:

3 dl vatten
25 gram jäst
1 msk salt
7,5 dl vetemjöl

Blanda samman vatten och jäst med gårdagens deg.Sedan resten av mjölet.
Låt jäsa, och baka sedan ut bröden i önskad storlek och låt jäsa en stund till!
Grädda i 200 grader tills de fått färg, torka sedan i låg temperatur med ugnsluckan öppen.


Det skojiga med att baka sånt här bröd är ju att det inte på något sätt är noga med nåt!
Höfta lite och hitta på lite under tiden bara....menigen är ju att det ska bli torrt och hårt.....:)

Jag hade dåligt med vetemjöl hemma, men desto mer rågmjöl....sen hade jag i collorit soya för att få ett mörkare bröd......

Det tar ju lång tid att torka det, och jag som är så otålig skar helt enkelt ett hål i botten och gröpte ur innehållet -så nu kan de användas som smuggel bröd oxå!


Kram Cecilia

7 kommentarer:

Malin sa...

Hej!
Vilken rolig grej att göra, å fint också. Hade aldrig ens kommit på tanken om jag inte sett det här.
Kram Malin

Ullis/Leva på landet sa...

Kul med skådebröd. Blev ju väldigt dekorativt. Smart att gröpa ur det för att förkorta torktiden, hihi.

Ha en bra dag!
Kram Ullis

Hannis sa...

Men hoppade jämfota när jag såg dina bilder på Smultron!!
Jösses så gott och vad mycket!!

Tack för recceptet på brödet!
Det ska provas.
Fint som dekoration.

Kram Hannis

Hanna i Det stora grå huset sa...

Hahaha! Du är rolig du!
Och snygga är de, bröden!

Sköt om dig!
Kram Hanna

Julia sa...

Tycker massor om din blogg. Jag har faktiskt lænkat, var det okej?

IKT i min vardag sa...

Så fint! Vilken rolig idé! Det ska jag göra någon (regnig) dag. Det är ju så vackert med bröd!

Kram

eva sa...

åhh tack för receptet då ska jag baka när jag får en stund över..så fint det ser ut...kram kram